Udržitelná móda

Pomalu všechny značky o sobě dnes s oblibou tvrdí, že jsou udržitelné a že jejich výrobky modré planetě ani v nejmenším neškodí. Většinou to není pravda nebo je to to pravda jen z poloviny.

Všechny řetězce navíc potřebují, abychom nakupovali často a pokud možno hodně, což je udržitelnému životnímu stylu také na hony vzdálené.

Udržitelná móda koreluje s pojem slow fashion, česky pomalá móda. Toto označení vzniklo organicky, v návaznosti na hnutí slow food ho vymyslela Kate Fletcher z Centra pro udržitelnou módu.

Oblékám se pohodlně a oblékám se jako já

Po vyházení věcí, které stejně nenosíte, musíte především investovat pouze do pohodlných vysoce kvalitních a odolných kousků, které jsou v souladu s vaším stylem a dají se vzájemně kombinovat.

Takové věci dnes pořídíte bez ohledu na váš rozpočet. Pařížská, swap, second hand nebo dobročinné šatníky.

Udržitelná móda jako reakce na fast fashion

Stejně jako v případě hnutí pomalého stravování viděla Fletcherová potřebu zpomalit tempo módního průmyslu. Pomalá móda je protikladem fast fashion, česky rychlé módy.

Pojem fast fashion se objevil zhruba před 20 lety, kdy se zrychlo střídání módních trendů, oblečení bylo stále méně kvalitní a zlevňovalo se.

Rychloobrátkové značky jako H&M spálí ročně mnoho tun neprodaného oblečení, které navíc vyrobily způsobem, který naši modrou planetu rozhodně nešetří.

Zastánce udržitelné módy chování fast fashion řetězců děsí. V poslední době se často mluví o tzv.greenwashingu.

Josefina-Bakosova-saty-model-2022

Šaty z kolekce na rok 2022 od návrhářky Josefiny Bakošové. Zdroj: Josefinabakosova.com

Udržitelných návrhářů a značek přibývá

Před rokem 2000 se v módní branži problematikou udržitelnosti nikdo moc nezabýval. Dnes snad všechny značky pracují na tom, aby je zákazníci vnímali jako zelené a udržitelné, i když takové nejsou.

Současně však přibývá návrhářů a značek, které chtějí a dokáží vidět své podnikání v širších souvislostech a na této planetě jim skutečně záleží. Od roku 2020 je udržitelnost téma číslo jedna snad pro všechny velké módní značky. Udržitelností se nějak zaobírají i eshopy s módou aspoň v rámci marketingu a distribuce.

Who made my Clothes. Poster od Fashion Revolution

Who made my Clothes. Poster k zamyšlení od Fashion Revolution. Zdroj: Fashionrevolution.org

Pod udržitelnou módu patří

  • Udržitelné materiály - jejich výroba neznečišťuje životní prostředí, nespotřebovává velké množství vody, není spojena s týráním nebo zabíjením zvířat. Mezi udržitelné materiály patří například recyklovaný polyamid, recyklovaný polyester nebo biobavlna, při jejímž pěstování se místo chemických postřiků využívá přírodních zákonitostí a přirozená biodiverzita.
    • Střídají se pěstované plodiny, protože vysazením určitých plodin se podporuje výskyt přirozených nepřátel škůdců.
    • Používají se přírodní insekticidy. Hnojení kompostem udržuje půdu zdravou a plnou živin.
    • Zaplevelení se předchází prostým pletím, okopáváním a mulčováním. Sběr květů často probíhá šetrnějším způsobem a bez použití chemických látek na defoliaci.
  • Hnutí slow fashion, které prosazuje kvalitní oblečení, obuv a doplňky, které se dobře nosí, dlouho vydrží a nejsou trendy jen jednu sezónu. Snaží se přesvědčit spotřebitele, že mají mít méně oblečení a často a s rozmyslem.
  • Podpora inovativních ekologicky šetrných byznysů - v módě například nezávislých návrhářů, malých oděvních značek, nákupů z druhé ruky, swapů, recyklovaného oblečení.
  • Zero waste fashion, zero waste modely vznikají ze zbytků látek, jsou designéři, kteří se zabývají přímo recyklací a upcyklací textilních materiálů, látky zpracovávají do posledního možného kousku a co už nelze zpracovat posílají třeba dětem na výtvarnou výchovu.
  • Lokální produkce vstupních surovin, která nezatěžuje životní prostředí dlouhými transporty výrobků nebo materiálů a nevyužívá levnou pracovní sílu v rozvojových zemích.
  • Lokální výroba a prodej nevyžadují přepravu zboží sem a tam, méně zatěžují životní prostředí a zanechává menší uhlíkovou stopu.
  • Upcycling, upcyklovaná móda je starší oblečení a materiály přešité na aktuální módní kousky.
  • Sdílení a půjčování oblečení a doplňků, které si sami vezmeme na sebe jednou za uherský rok.
  • Nakupování oblečení a doplňků v second handech.
  • Darování oblečení na charitu.
  • Výrova oblečení z recyklovaných materiálů - používá se například recyklovaný polyester nebo recyklovaný polyamid.

damske-bile-kosilove-saty-lana-etik-butik

Dámské bílé košilové šaty značky LAINA z eshopu EtikButik. Materiál tvoří ze 62 % organická bavlna, ze 35 % ekologická viskóza od německé firmy Leinzig AG a ze 3 % elastan. Zdroj: Etikbutik.cz

Fashion Revolution

Fashion Revolution je nezisková organizace, která každoročně pořádá Fashion Revolution Week který se koná každý rok v týdnu kolem 24. dubna. Je to na výročí kolapsu textilní továrny Rana Plaza v Bangladéši v roce 2013. V továrně pracovalo na 5.000 lidí, když se celá budova zřítila. Zemřelo 1000 lidí. Ukázalo se, že mnohé velké globální módní značky tu nechávaly šít své oblečení.

České udržitelné značky

Českých slow fashion značek, které nabízí udržitelnou a zároveň designovou módu je poměrně hodně. Sice nenabízí to nejlevnější oblečení, které se dá sehnat, ale mají nadčasový design, používají udržitelné textilní materiály.

Kvalitou zpracování jsou na tom mnohem lépe než často drahé fast fashion značky, jako je Guess, Kelvin Clain, Karl Lagerfeld nebo Michael Kors. Bílé košilové midi šaty z konvenční bavlny značky Michael Kors vás vyjdou na 10.150 Kč a malá polyuretanová kabelka Love Moschino, která napodobuje design dražších značek, jako je Chanel, vyjde na 6.090 Kč.

Josefina-Bakosova-saty-model-2018

Jednoduché elegantní šaty od návrhářky Josefiny Bakošové z roku 2018. Zdroj: Josefinabakosova.com
  • Josefina Bakošová - v českém módním prostředí je známá už od roku 2007, kdy založila značku Chi-chi. Nyní navrhuje pod svým jménem Josefina Bakošová a soustředí se na minimalistické designy a rafinované střihy. Na ženách miluje pánské střihy a navrhuje hlavně to, co sama v obchodech nenachází. Její kousky jsou nadčasové, velmi kvalitní a ve skříni vydrží dlouho. Šaty od Josefiny Bakošové vyjdou na 5 až 6 tisíc Kč. Často jsou bohužel z konvenční bavlny, ne z organické.
  • Nilmore - nabízí oblečení s vysokým podílem recyklované bavlny. Materiál NILCOTT® Recycled obsahuje 50 % recyklované bavlny a 50 % organické bavlny. Od klasického bavlněného materiálu ho ale nepoznáš. Je stejně příjemný i odolný a v zimě tě zaručeně zahřeje. Jakmile jednou doslouží, lze jim je vrátit k recyklaci.
  • Bohempia - Bohempia je úspěšný český výrobce udržitelné módy z konopí, firma vyrábí i boty z PET lahví. Veškeré produkty vyrábí a šijí eticky a ekologicky u nás. Materiály na oblečení i obuv byly upředeny, upleteny a obarveny v Česku. Bohempia patří k významým firmám, které v České republice udávají trend udržitelné módy.
  • ELKA LOUNGE - etická značka oblečení, spodního prádla, loungewear a produktů, snaží se o kvělý design, měkké látky a pohodlný střih. Zakladatelé toužili změnit způsob uvažování o spodním prádle a oblečení a mít přitom na paměti životní prostředí i společenskou odpovědnost. Elka Lounge používá udržitelné materiály, jako je micromodal, bavlněný satén, bambus nebo len a snaží se zužitkovat i ten nejmenší kousek látky. Část výroby také přesunuli do chráněných dílen.
  • Tereza Vu - navrhuje lingerie of paradise. Její luxusní a udežitelné spodní prádlo charakterizují rafinované střihy a prvotřídními materiály, jako je francouzská krajka, hedvábný satén nebo pravé perly. Specializuje se na zakázkovou ruční výrobu sofistikovaně provokativního spodnho prádla.
  • Leeda - za známou českou značkou Leeda stojí návrhářka Lucie Kutálková. Leedu založila v roce 2012 společně s kamarádkou Lucií Trnkovou. Leeda si zakládá na kvalitních materiálech a precizním ručním zpracování. V nabídce najdete šaty z pravého hedvábí i variabilní šaty z bavlny. Poslední dobou jsou kolekce značky Leeda velmi barevné s extravagantními printy.
  • SUTU - zlínská oděvní slow fashion značka tvoří své kolekce vždy s ohledem na životní prostředí a etiku práce. Oblečení vyrábí z lokálních materiálů a zaměřuje se také na tvorbu limitovaných upcyclovaných kolekcí.
  • Corpus Lingerie - značka nabízí nadčasový design, odkazuje se na respekt k přírodě i lidem. Jejich spodní práslo má být pevným základem šatníku a stavebním kamenem ženského sebevědomí. Corpus Lingerie je ručně šité spodní prádlo z bambusové viskózy s certifikací Oeko-Tex® standard 100, I. třídy.
  • Lorii - česká značka spodního prádla, na prvním místě nemá udržitelnost, ale pohodlí a ženskost. V nabídce má župany z bambusové viskózy a krajkové spodní prádlo z polyamidu a elastanu.

Další udržitelné značky

  • Jan 'N June - značka dává na vědomí, kde a z jakého udržitelného materiálu se její oblečení vyrábí. Mezi materiály, které používá, patří lyocell (Tencel®), grs certifikovaný elastan nebo organická bavlna.
  • Veryan - udržitelná móda, made in London - používají organickou bavlnu (GOTS certified organic cotton)
  • Armedangels - značka používá lyocell a organickou bavlnu, dbají na to, aby materiály byly vyrobeny férovým způsobem. Většina oblečení Armedangels je ušita v Evropě. Potisky na tričkách jsou 100% vegan (mají PETA certifikaci).
  • Seasalt Cornwall - vyrábí nadčasové topy ze 100% biobavlny
  • Green Butik
  • NILA - značka používá bio bavlnu, která byla vyrobena za spravedlivých podmínek v Portugalsku. Zákazníkům také doporučuje používat ekologický prací prostředek bez bělidel.
  • Ecowhite - značka používá ekologicky bělenou biobavlna Pima
  • Thought - nabízí produkty ze 100% biobavlny (Fair Trade bio bavlny s GOTS certifikací)
  • PaonLabel - značka nabízela udržitelné a pohodlné české spodní prádlo od roku 2016. Vypadalo skvěle a podtrhovalo ženské křivky. Prádlo navrhovali i šili v České republice. Používali udržitelné materiály, jako je bambus, biobavlna, modal, tencel nebo přírodní krajky. V roce 2022 značka bohužel skončila.

sportovni-podprsenka-corpus-lingerie

České udržitelné spodní prádlo Corpus Lingerie. Zdroj: Corpuslingerie.com

Kde nakupovat udržitelnou módu

Biošatník

Biošatník má v nabídce oblečení, které je ušité v České republice striktně z ekologických materiálů. Ve výrobě používají výhradně ekologické a fairtrade certifikované materiály. Spolehnout se dá na ertifikáty GOTS - Global Organic Textile Standard, USDA ORGANIC nebo Control Union Fair Choice. Biošatník poukazuje na metody greenwashingu fast fashion značek.

V nabídce eshopu najdete například věci z biobavlny a barevně rostlé biobavlny. Materiál se vyrábí ze speciálních odrůd bavlníku, které přirozeně rostou v různých odstínech hnědé a zelené. Tato biobavlna se nemusí barvit, spotřebuje mnohem méně vody a potřebuje mnohem méně chemie.

Díky tomu je i šetrná k pokožce. Odstíny hnědé a zelené se používají společně s krémovou, nebělenou biobavlnou a vznikají tak proužky nebo puntíky. Materiál je vhodný pro malé děti, alergiky a ekzematiky, na kojenecké oblečení, spodní prádlo, na spaní, ale také jako krásné svrchní oblečení.

ETIK BUTIK

EtikButik.cz je e-shop s výdejnou a showroomem v Praze, který nabízí stylové a cenově dostupné oblečení od etických a udržitelných značek, vybrané kousky českých designérů a veganskou obuv a doplňky.

Na prodejně v Praze na Rašínově nábřeží 54, hned na Náplavkou najdete aktuální limitovanou sezónní kolekci férové značky ArmedAngels, vybrané basic kousky značky Stanley/Stella a sezónní nabídku veganských bot značek Wills Vegan Shoes a NAE Vegan Shoes.

Etik Butik má v nabídce unisex trička ze 100% organické bavlny (GOTS certifikace), pánské ponožky z 75% biobavlny (certifikát GOTS), 23% recyklovaného polyamidu, 2% elastan nebo dámské lněné šaty ze 100% lnu, který se pěstuje v Evropské unii. Látka se také vyrábí v Evropě a šaty šije rodinná firma na Slovensku.

Udržitelný životní styl

Jako udržitelný životní styl nebo udržitelný způsob života se označuje život, který omezuje využívání přírodních i osobních zdrojů člověkem nebo společností.

Zastánci udržitelného života se často snaží snížit svou uhlíkovou stopu změnou způsobu přepravy, snížením spotřeby energie a změnou stravování.

Zastánci udržitelného způsobu života chtějí udržovat přirozenou rovnováhou a respektovat symbiotický vztah lidstva s vývojem modré planety. Ekologický způsob života je velmi propojen s principy udržitelného rozvoje.

Udržitelný způsob života znamená aplikaci principů udržitelnosti do každodenního rozhodování a životního stylu. Jde o způsob života, který naplňuje ekologické, sociální i ekonomické potřeby současného života, aniž by ohrozil budoucí generace v naplňování potřeb v těchto oblastech.

V širším pojetí je udržitelný život definován čtyřmi propojenými sociálními oblastmi:

  • ekonomie,
  • ekologie,
  • politika,
  • kultura.

Greenwashing a falešná udržitelnost

Chovat se udržitelně znamená neplýtvat zdroji, vytvářet co nejméně odpadu, mít minimální uhlíkovou stopu a nevyrábět oblečení, které po jednom vyprání můžete hodit do koše.

Greenwashing se netýká jen módy. Často s ním kouzlí velké korporace ve snaze zakrýt neudržitelné a škodlivé výrobní praktiky a jejich skutečné dopady.

Označuje stav, kdy výrobní společnost usiluje o to, aby měla pověst ekologicky zodpovědné firmy, přestože ve skutečnosti přírodě spíše škodí. Lidem stále více záleží na životním prostředí a nechtějí se vlastní spotřebou podílet na jeho devastaci.

Firmy tedy potřebují, aby je veřejnost vnímala jako přívětivé k životnímu prostředí.

Mohlo by vás zajímat