Tichý luxus (quiet luxury) je neokázalá, nadčasová, sofistikovaná a noblesní móda z prvotřídních a mimořádně komfortních textilních materiálů, na které není žádné viditelné logo.
Oblečení spadající do této kategorie charakterizují tlumené odstíny barev a perfektně padnoucí střihy promyšlené do nejmenšího detailu.
Byl tu vždy, nejde o nic nového pod sluncem, nejde o sílící trend, ani o hlavní trend roku 2023, jen se o něm začalo víc psát. Tichý luxus nikdy nebyl a nikdy nebude úplně pro každého. Rady typu: Jak se
Módní redaktoři rádi v souvislosti s tichým luxusem zmiňují soudní spor Gwineth Paltrow a seriál Boj o moc. Těm se budeme více věnovat níže ve článku. Tichý luxus v módě pak definují značkou The Row, kterou v roce 2001 založila Mary-Kate a Ashley Olsen.
Kousky od této značky jsou elegantní, pohodlné a mají minimalistický design. Jsou tu ale mnohem starší značky, které už dlouho tvoří neokázale luxusní věci a mají své příznivce. Je to například Hermès, Max Mara nebo Loro Piana.
Čím se vyznačuje tichý luxus
- Špičkové, funkční a komfortní textilní materiály jako je hedvábí, panenská vlna, kašmír, velbloudí vlna, len nebo jehněčí kůže
- Dokonale padnoucí a spíše klasické střihy
- Spíše tlumené barvy
- Na produktech nejsou viditelná žádná loga
Trendem roku 2023 jsou ale tlumené barvy a jednoduché pohodlné střihy, které souvisí s pohodlím, na které jsme si zvykli na home office během pandemie a s neradostnými událostmi jako je válka na Ukrajině nebo velká inflace.
Tlumené barvy a měkké, pohodlné materiály a precizní střihy jsou také tradičním znakem znakem quiet luxury.
Neokázale luxusní obleční kupují od jak živa především vzdělanější a zralejší zákazníci, kteří ostatním nepotřebují nic dokazovat. Mají peníze a chtějí za ně hezké a velmi pohodlné věci.
Luxusní zboží s logem, které je vidět na sto metrů, skutečně bohaté lidi neláká. Nepotřebují sobě ani nikomu jinému nic dokazovat a v klidu a nenápadně si užívají svého pohodlí.
Pokud máte na účtě miliardy, tak na nikoho dělat dojem nepotřebujete. Vystavování vlastního bohatství na odiv s cílem získat společenský status je typicky spíš chování lidí, kteří peníze nabyli nedávno nebo jich až tolik nemají.
V okázalém luxusu si libuje například modelka Andrea Verešová. Objevuje se ve výrazných zvířecích motivech, tyrkysové a rudé. Má ráda kožešiny, třpitky, drahé kameny a ze zlata má i vázaní u lyží.
Tiše luxusní kabelky
Diskuze o luxusních značkových kabelkách se obvykle točí kolem It bags. Nově se debatuje také o tiše luxusních kabelkách (quiet-luxury bags), které kombinují jednoduchost, jemnost a precizní řemeslné zpracování.
Výrazná loga na nich opět nenajdete. Mají detaily, jako je typická spona a jedinečná silueta, které rozeznají jen bystří pozorovatelé módy.
Existuje řada kultovních kabelek, které spadají do tábora tichého luxusu. Pozoruhodným nováčkem v této kategorii je Savette. Elegantní siluety značky Savette rezonují s mnoha ženami, které mají vytříbený vkus a dělají z nich jednu z mála značek, která úspěšně pronikla na trh s luxusními kabelkami.
Savette se připojila k lize investičních značek kabelek, jako jsou Hermès, Celine a Prada, které jsou stejně tiché jako cool.
Seriál Boj o moc
Také tvůrci seriálu Boj o moc vědí, že extrémně bohatí lidé často milujía na první pohled nenápadný šatník. S každým detailem jim radí konzultanti skvěle se orientující ve světě bohatých.
Poučením z první epizody nové série seriálu Boj o moc je to, že není dobrý nápad vzít si na večírek notoricky známou drahou značkovou a absurdně velkou kabelku. "Co v ní vůbec má? Boty bez podpatku do metra? Krabičku na oběd?" komentoval doplněk Royův zeť, když si právě takovou kabelku vzala Bridget na oslavu narozenin mediálního magnáta Logana Roye
Jedna z hlavních postav seriálu Boj o moc, Shiv Roy, si může obléknout, cokoliv si usmyslí a přesto chodí v šedém, bílém nebo černém roláku a v béžovém nebo šedém kalhotovém kostýmu.
Kendall Roy si zase potrpí na italskou luxusní značku Loro Piana, která šije decentní obleky z prvotřídního kašmíru a nejjemnější Merino vlny na světě.
Film Tár s Cate Blanchet
Nenápadným luxusem se vyznačuje také oblečení Lydie Tár, hlavní postavy filmu Tár v podání Cate Blanchett. Díky tomu, jak skvěle Blanchet roli geniální a zároveň chorobně ctižádostivé skladatelky hraje, se postava také stala módní ikonou a šiřitelkou tichého luxusu.
Velká loga pro méně vyzrálé osobnosti
Velká loga na značkovém oblečení a obuvi mají rádi ti, kteří si myslí, že dobře vydělávají, jsou na to pyšní a chtějí, aby to bylo vidět.
Méně zralé osobnosti potřebují, aby pokud možno každý věděl, že si mohou dovolit kabelku nebo boty za 8 nebo 50 tisíc korun. Ty ještě nedospělé si mohou přát, aby případní nápadníci díky značkovým věcem hned viděli, že nejsou žádné laciné husičky.
Mnoho mladých žen dlouho šetří na drahou kabelku, často je to nějaká od značky Louis Vouiton, Versace nebo Gucci v designu, u kterého jsou si jisté, že ho pozná téměř každý.
Chtějí, aby si ostatní věděli, že jsou schopní a že dobře vydělávají, protože si uvnitř moc nevěří. Pomocí značek se snaží na společenském žebříčku posunout o stupínek výš, aby si dodali sebevědomí.
High-end módní značky, které tvoří tichý luxus
- Hermes - Značku Hermes není třeba představovat. U nás jsou oblíbené zejména její hedvábné, ručně malované šátky nebo ikonické kabelky Hermes Kelly a Birkin Bag.
- Max Mara
- The Row - Značka používá výhradně luxusní materiály, jako je hedvábí, směs bavlny a hedvábí, kašmír nebo len. Libuje si v minimalistických ležérních střizích a designech. Značka získala věrné příznivce z řad hvězd, jako jsou Hailey Bieber, Kendall Jenner nebo Bella Hadid.
- Loro Piana - Značka používá prvotřídní materiály, jako je kašmír, vikuňu, len, hedvábí, ramie, kombinaci lnu a hedvábí. Vikuňa patří k velbloudovitým a má ještě jemnější vlnu než koza kašmírská. Vikuňa se smí stříhat jen jednou za tři roky, proto jsou látky ze srsti vikuni velmi drahé a vzácné. Mikina s kapucí z úpletu stojí až 255 tisíc korun.
- Toteme
- Bottega Veneta
- Bruno Cucinelli - Značka stojí za ikonickým černým svetrem s rolákem Steva Jobse a za šedým tričkem Marka Zuckerberga.
- Zegna
Všechny uvedené značky používají materiály vyrobené v Itálii a oblečení i doplňky šijí také tam, protože si zakládají nejen na nejjemnějších látkách, ale také na udržitelnosti a spravedlivých pracovních podmínkách. Zaměstnanci často dostávají o 20 % až 30 % vyšší mzdu, než je v oděvním odvětví obvyklé.
Co o tichém luxusu píší v médiích
Harper's BAZAAR
Klára Jindrová v květnovém čísle magazínu Harper's BAZAAR v článku Tichý luxus napsala:
Jednou za čas v módě přichází změna, která dalece přesahuje tradiční střídání sezonních trendů. A nejspíš se děje právě nyní. Po éře okázalého streetwearu, Guccimanii nebo barvami zářící dopamine dressing přichází na řadu velké zklidnění, které si vysloužilo název quiet luxury- tichý luxus. Inspiraci čerpá od nejbohatších lidí. V čem může být přínosem takřka všem?
"No ano, přišla jsem o půlden lyžování," zareagovala Gwyneth Paltrow při výslechu na dotaz, jestli je pravda, že jí lyžař, kterého údajně srazila na sjezdovce, pokazil velmi drahou dovolenou. Odezva v podobě internetových kritiků na sebe nenechala dlouho čekat, našli se však i tací, co ocenili její autentičnost. Na nic si nehraje, je to ryzí celebrita, dokonalý obraz multimilionářky, snobky odtržené od reality. ... Média - od The Guardian přes The New York Times ..., všechny zajímalo jediné: Co má Gwyneth Paltrow den po dni na sobě.
Ten mix nenápadného, ale současně nezpochybnitelného luxusu, který tiše promlouvá skrze zemité odstíny, elegantní a přitom pohodlné střihy a zjevně prvo- třídní materiály, aniž by při tom vykouklo jediné známé logo, si vysloužil několik podrobných analýz, které zpravidla došly ke stejnému závěru: To, jak se Paltrow obléká k soudu, není jen demonstrací jejího osobního stylu, ale především názornou ukázkou nové tendence, která se pomalu, ale jistě ujímá vlády nad současnou módou.
Forbes
Anna Nosková z magazínu Forbes 16. dubna 2023 ve svém článku Pokorný luxus, který přesto křičí. Co říká nejnovější módní trend o našich hodnotách? napsala:
Může za to seriál Boj o moc? Nebo výběr oblečení a šperků Gwyneth Paltrow k jejímu nedávnému soudnímu přelíčení? Nebo už nestačí onen dokonalý skandinávský minimalismus? Tolik otázek, a přesto jedna jasná odpověď. Módní trend nazývaný quiet luxury, alias tichý luxus, je velmi hlasitý.
Esquaire
Josef Šlaich do magazínu Esquaire 26. ledna 2023 ve svém článku Skrytá luxusní móda superbohatých je sotva znatelná napsal:
Výstřednost a logománie? Ne, děkuji. Tichý luxus se týká oblečení a doplňků, které jako luxusní kousky uznávají jen zasvěcení. A tričko může stát klidně i 50 tisíc korun. Ti, kdo nosí kousky od značek The Row, Brunello Cucinelli nebo Loro Piana, dávají okolnímu světu nenápadně najevo svůj status a bohatství. Internetový magazín Hypebae píše o džínách značky The Row za 800 dolarů: „Stojí ušití páru džínů 800 dolarů? Samozřejmě, že ne. Tolik ale stojí džíny Eglitta od The Row.“ Autor textu uzavírá: „Je to luxus. Platíte za látku, vzor, střih, povrchovou úpravu, příslib etické výroby a především za značku.“
Je tichý luxus módní trend?
Má současný zájem o tichý luxus u médií a následně i značek něco společného s módními trendy?
Kdepak, opravdu se nejedná o žádnou změnu dalece přesahující tradiční střídání sezonních trendů a Gwyneth Paltrow ani další jí podobní opravdu nejsou snoby odtrženými od reality.
Příznivci tichého luxusu byli mezi bohatými lidmi vždy, ale média je jaksi přehlížela. Pozornost totiž upoutají až na druhý či třetí pohled a sami se do médií moc nehrnou.
Tichý luxus Marka Zuckerberga
Motivace bohatých lidí zahalovat se do tichého luxusu je různá. U zmiňovaného Marka Zuckerberga nejde o to, že by chtěl, aby zasvěcení věděli, jak drahé a od jak prestižní značky nosí své šedé tričko.
Chce se cítít pohodlně, mít na sobě něco, co bylo vyrobeno etickým způsobem a z materiálu, jehož výroba nadměrně nezatěžuje životní prostředí.
Stále stejné tričko pak nosí proto, aby se ráno nemuse lrozhodovat, co si vezme na sebe a šetřil si tak mentální kapacitu na záležitosti, které mu připadají důležitější. Jeho šatník je minimalistický ad ab surdum. Stejně jako on to měl i Steve Jobs.
Tichý luxus Gwyneth Paltrow
Gwineth Paltrow je také propagátorkou udržitelného a minimalistického šatníku. Slavná herečka vždy vypadá šik a sladěná, ale za módu utrácí velmi uvážlivě a večerní róby si půjčuje.
Říká, že její šatník tvoří relativně malý výběr velmi pohodlného oblečení v neutrálních barvách, které nosí den za dnem, rok co rok. „Kupuji si klasické kousky a nechávám si je navždy,“ říká zakladatelka vlastní značky Goop.
K soudu si vzala například kašmírový rolák značky Loro Piana, šedý kalhotový kostým z jemné luxusní vlněné látky nebo mechově zelený vlněný kabát od The Row.
Soudní pře Gwyneth Paltrow s vysloužilým optometristou Terry Sandersonohnem oledně srážky na lyžích byla hlavně o chamtivosti stárnoucího chlapa, který srazil ji. Herečku zažaloval v lednu 2019 s tím, že po srážce s ní na sjezdovce v Deer Valley Resort v Utahu v roce 2016 utrpěl trvalé traumatické poranění mozku.
Tvrdil, že ona srazila jeho. Gwyneth Paltrow tvrdila, že to byl on, kdo do ní narazil a požadovala symbolickou náhradu škody ve výši jednoho dolaru a uhrazení nákladů na soudní řízení. Sanderson požadoval náhradu škody ve výši 300.000 dolarů.
Porota po čtyřech letech rozhodla, že Paltrow nebyla na vině a Sandersonovi nezbylo než uhradit soudní náklady. Byla to ztráta času pro všechny. Paltrow však přesto k soudu chodila chovala se tu se stoickým klidem. Její vyjádření: "No ano, přišla jsem o půlden lyžování", také svědčí spíš o nadhledu, než o odtržení od reality.
Gwyneth Paltrow k soudu nosila to, co nosila vždy. Během soudních stání však byla pod drobnohledem médií, která na ní jak se říká, nenechala nit suchou. Je dlouholetou propagátorkou minimalistického životního stylu, který staví na stejných principech jako quiet luxury.
Kteří lidé nepodléhají logománii
K tichému luxusu tíhnou většinou vyrovnané a schopné ženy, které usilovnou prací v životě něco dokázaly a své schopnosti a výdělky nepotřebují světu deklarovat nošením drahých a masově známých kousků s viditelnými logy značek, jako je Dior, Versace, Chanel nebo Gucci.
Vyzrálému a vzdělanému člověku připadá chlubení se čímkoliv a okázalost poněkud malicherná a trapná. Je jedno, jestli je nebo není pohádkově bohatý. Ti, co mají opravdu hodně peněz, se pak halí do tichého luxusu.
Co si z toho my nemiliardáři můžeme vzít
Sean Monahan, zakladatel známé americké společnosti K-HOLE zaměřené na předpovídání trendů, se domnívá, že:
"Možná, pokud se snažíte ulovit tolik levných béžových úpletových svetrů, kolik můžete. Ale pokud jde o uvědomělejší spotřebu a utrácení peněz za kousky, které vydrží, i když to znamená koupit méně za více peněz, tak to je něco, co si z toho všichni můžeme vzít."
Kousky v tiché a udržitelné módy samozřejmě nemusí být od high-end značek jako je Hermes, Max Mara nebo Loro Piana, ale musí být kvalitní, pohodlné, kombinovatelné a něco vydržet.