Na tradiční ženské siluety můžete u šatů Comme des Garçons zapomenout, byly dekonstruovány a zcela novým způsobem přetvořeny tak, aby odpovídaly modernímu pojetí estetiky. Značku založila Rei Kawakubo, která se proslavila svým ikonoklastickým přístupem k módě, zpochybňováním tradice, stereotypů a populárních trendů.
Značku Comme des Garçons založila Rei Kawakubo v roce 1969, během prvních deseti let své existence nabízela jen dámské oblečení a doplňky. První fashion show Comme des Garçons se konala v Tokyu v roce 1975 a v roce 1978 došlo na první kolekci pánské módy, která byla představena na Tokyo Fashion Weeku.
Po dvanácti letech fungování, v roce 1981, otevřeli Comme des Garçons pobočku v Paříži. To už měla firma mezinárodní rozměr a značka světový věhlas a popularitu.
Rei Kawakubo patří v módě k proudu, který
- vyznává bezmeznou kreativitu a syrovou tvořivost,
- hledá nové tvary a přístupy,
- se staví proti tradicím, konvencím a zaběhlým pořádkům.
Dover Street Matket
Rei Kawakubo se svým manželem Adrianem Joffem založila také multibrandovou obchodní síť Dover Street Market, které patří několikapodlažní obchodní dům v Mayfair v Londýně a další obchody v Tokyu, New Yorku, Los Angeles, Beijngu, Ginze a Singapuru. Tady koupíte zboží od Comme des Garçons, Comme des Garçons Play, Comme des Garçons Homme, Comme des Garçons Girl a zboží dalších značek.
Avantgarda a dekonstrukce v tvorbě Rei Kawakubo
Značnou část modelů z dílny Rei Kawakubo by si na sebe každý neoblékl. Chybí tradiční ženské siluety, protože ty byly dekonstruovány a zcela novým způsobem přetvořeny tak, aby odpovídaly nové estetice. Rei Kawakubo vystudovala obor Umění na univerzitě v Kyotu a na jejích kolekcích je to znát. K proudu dekonstrukce patří vedle Rei Kawakube ještě další dva japonští designéři - Issey Miyake a Yohji Yamamoto.
Ukázka z kolekce Cubisme Rei Kawakubo / Comme des Garçons na jaro a léto 2007
Výstava modelů Comme des Garçons v Metropolitním muzeu umění v New Yorku
Modely šatů a kostýmů Rei Kawakubo a Comme des Garçons byly vystavené v Metropolitním muzeu umění v New Yorku. Výstava nesla název Art of the In-Between a zájemci měli možnost jí navštívit během září 2017.
Kdo stojí stojí za značkou Comme des Garçons
V podstatě jde o rodinnou firmu. Vede jí skupina lidí, kteří se velmi dobře znají a sdílí stejný pohled na módu i podnikání. V čele firmy stojí
- Rei Kawakubo, která je zakladatelkou značky a už 51 let její kreativní ředitelkou, společně s manželem Adrianem Joffem dohlíží nad celou společností,
- Adrian Joffe, manžel Rei Kawakubo, spolumajitel a výkonný ředitel značky Comme des Garçons,
- Junya Watanabe, druhý nejdůležitější designér značky.
Současní návrháři zvučných jmen, jako je Martin Margiela, Ann Demeulemeester nebo Helmut Lang otevřeně přiznávají, že se japonskou designérkou nechali inspirovat ve své tvorbě.
Rei Kawakubo nastartovala kariéru Junya Watanabeho, Tao Kurihara nebo Keie Ninomiyu, který v roce 2013 přišel s novou řadou oblečení Comme des Garçons Noir.
V jednom z mála interview, které poskytla médiím, Kawakubo řekla, že jak v časech zlých, tak i dobrých, jsou Comme des Garçons stále stejní. Nehledě na to, co zrovna letí, jde značka svou vlastní cestou a na tom se nic nezmění.