Značka Vetements posunula hranice světa Haute Couture

Kolekce Vetements jsou ovlivněné hnutím undergroundu, subkulturou skateboardistů a cyklistů, hard rockem a stylem grunge spojeným s kapelami Nirvana, Pearl Jam nebo Alice in Chains. Vetements spadá do kategorie high-end streetwear.

Demna Gvasalia svými kolekcemi oblečení inklinuje k dekonstruktivismu a rekonstruktivismu stejně, jako to dělá Martin Margiela. Inspiruje se módu 70. 80. a 90. let 20. století a přetváří jí na současnou.

Značku Vetements založili bratři Gvasaliové, jejichž rodina pochází z Gruzie. Oba, i s celou rodinou, v roce 2000 utekli z Gruzie do německého Düsseldorfu. Značku Vetements založili v roce 2014 v Paříži. O tři roky později se z mekky módy přestěhovali do švýcarského Zurichu, kde udělali z bývalé továrny společnosti Philips sídlo Vetements Group AG.

Demna Gvasalia, zakladatel a bývalý kreativní ředitel Vetements.

Demna Gvasalia, zakladatel a bývalý kreativní ředitel Vetements. Zdroj: Facebookový profil Demna Gvasalii

Starší bratr Guram Gvasalia je CEO Vetemets Group AG, od počátku se stará o byznys, management a finance. Vystudoval právnickou fakultu na univerzitě v Zurichu a prestižní London College of Fashion.

Demma Gvasalia je talentovaný módní návrhář. Od počátku fungoval jako kreativní ředitel, z jehož hlavy pocházela většina kolekcí i jednotlivých modelů. V letech 2002 až 2006 studoval na prestižní Royal Academy of Fine Arts v Antverpách pod vedením profesora Waltera Van Beirendoncka. V letech 2009 až 2012 navrhoval Demna Gvasalia módu pro značky Maison Martin Margiela, Louis Vuitton nebo Marc Jacobs. V roce 2015 se stal uměleckým ředitelem značky Balenciaga a nahradil na této pozici jiného věhlasného návrháře Alexandera Wanga.

Vetements, bílá košile s nápisem SHUT UP!
Vetements, bílá košile s nápisem SHUT UP!, česky drž hubu!

Magazín “Business Of Fashion” zvolil Demna Gvasaliu v roce 2016 osobností roku. V prosinci téhož roku dostali Vetements prestižní britskou Fashion Awards jako nejlepší značka kategorii Mezinárodní městský luxusní design. V roce 2017 dostal Demna Gvasalia mezinárodní cenu od amerického Council of Fashion Designers za skvělou práci na poli módního designu pro značky Vetements a Balenciaga.

V každém případě byl otrávený z toho, podle jakých pravidel klasický byznys s luxusní módu funguje. I to byl důvod, proč v roce 2014 založil vlastní skupinu designérů, kterou pojmenoval Vetements. Francouzské slovo vêtements [vɛtmɑ͂] česky znamená oblečení. Ve skupině bylo šest dalších návrhářů, přátel ze studií Royal Academy of Arts v Antverpách, kteří také měli zkušenosti s prací pro módní značky jako je Balenciaga, Céline, Maison Margiela nebo Louis Vuitton. Na podobě kolekcí Vetements pracovali vždy společně.

Zelený punkový křivák Vetements
Zelený kožený punkový křivák Vetements

Demna Gvasalia je pro špičky módního byznysu rebel, kterého si však nemohou dovolit ignorovat. Jeho kreativní nápady, názory nebo módní show překračují hranice tak, že to nemohou nechat jen tak být. Charizmatický Demna Gvasalia v září roku 2019 bohužel oznámil svůj odchod z vedení Vetements s tím, že své poslání tu už splni.

Bratr Guram Gvasalia zůstává v čele firmy a vzhledem k tomu, že Demna dával nové kolekce dohromady s podobně smýšlejícími kreativci a designéry, značka bez větších škobrtnutí pokračuje dál i bez něj. Demna Gvasalia pokračuje jako kreativní ředitel módní značky Balenciaga.

Wolford knitted maxi-dress z kolekce Vetements
Wolford knitted maxi dress z kolekce Vetements, úplet byl vyroben speciální technikou společnosti Wolford

Jaká je móda od Vetements

Stylově patří značka Vetements do kategorie streetwear, street style, underground nebo avantgarda. Jejich kousky jsou lehce provokativní, odvážné,inspirované šíleným, uspěchaným, někdy absurdním životem mladých lidí ve velkoměstech.

Móda Vetements je silně ovlivněna také hnutím undergroundu, subkulturou skateboardistů a cyklistů, hard rockem a stylem grunge neodmyslitelně spojeným s kapelami Nirvana, Pearl Jam nebo Alice in Chains. Gvasalia u svých androgynních kolekcí často inklinuje k dekonstruktivismu a rekonstruktivismu stejně jako Martin Margiela. Inspiruje se módu 70. 80. a 90. let 20. století a přetváří jí na současnou.

Jaké materiály používá značka Vetements

Pokud jde o Vetements, mezi nejhledanější dotazy na internetu patří Why Vetements is so expensive? Materiály, které značky používá drahé ani high-end nejsou. Košile z konvenční bavlny, dámský top z polyesteru, pláštěnka z polyuretanu. Skvělý design, ale žádné snahy o udržitelnou módu a věci z levného polyesteru.

Bavlněná košile s grafitti motivem na obrázku níže stojí v ehopu Farfetch 799 euro, tedy přibližně 20.775 Kč. Průsvitná dámská pláštěnka s logem Vetements na zádech stojí tamtéž v přepočtu 31.200 Kč a leckoho zajímá proč. Vetements chtějí být drazí, jde o strategii značky. Snaží se nedávat slevy a pouští do prodeje jen omezené množství produktů. Zároveň si Vetements budují silnou pozici mezi bohatými rebely a fajnšmekry.

oversize-graffiti-kosile-vetements

Bavlněná košile Vetements s grafitti motivem stojí 799 euro, tedy přibližně 20.775 Kč. Zdroj: Farfetch.com

Akce Vetements, které budí rozruch a posouvají hranice

V březnu 2015 značka představila novou kolekci v nočním klubu pro gaye Le Dépôt. Bylo to v rámci během pařížského Fashion Weeku. Akci Vetements v Gay klubu navštívily hvězdy typu Kanyeho Westa nebo Jareda Leto. Mnohé představení kolekce v klubu Le Dépôt pobouřilo. Další kontroverzní módní show značky Vetements během Pařížského Fashion Weeku se konala v nejzaostalejší pařížské čtvrti Belleville, konkrétně v čínské restauraci Le Président.

Během tří let věděli o Vetements v módním byznysu všichni. Jsou úspěšní a kontroverzní, o takových se ví. Jejich originální, výstřední unisex módu někteří označili jako odpad nebo špínu luxusu. Někomu vadí obchodní strategie značky Vetements postavená na limitovaných edicích, několika unikátních kouscích oblečení za velmi vysokou cenu.

Vášnivé debaty se vedly o tom, zda jejich upcyklované džíny z recyklovaného denimu za 1.025 liber (přibližně 30.500 Kč) mohou být považovány za luxusní a zda mohou stát stejně jako to nejluxusnější zboží v kategorii denim. Odpověď zní jednoduše: Ano, mohou.

Kde nakupovat módu od Vetements

V Praze zatím kamenný obchod nemají, něco najdete v multibrandovém butiku v Pařížské. Zboží od Vetements si zatím netroufl naskladnit ani žádný český eshop. Takže oblečení značky Vetements najdete nejblíže asi v obchodním domě MyTheresa v Mnichově, pařížské Galeries Lafayette nebo v Harrods v Londýně.

Nakupovat můžete také online. Produkty značky Vetements, oblečení, obuv a doplňky, pravidelně naskladňují vyhlášení mezinárodní prodejci luxusního zboží, jako je SSENSE nebo Net-A-Porter.

Mohlo by vás zajímat