Streetwear, hypebeast a sneakerhead komunita

12. 8. 2022 13:42, Noemi Chomsky

Streetwear je volně přeloženo do češtiny oblečení do ulic. Na české Wikipedii najdete termín pouliční oblečení, což ale nezní pěkně. Termín se vztahuje ke komfortnímu oblékání, které umožňuje aktivní styl života.

Streetwear má svůj původ v oblékání subkultur basketbalistů, surfařů, skejťáků nebo hiphoperů, mezi nimiž najdeme řadu skvěle vydělávajících celebrit, které milují značky i davy.

Ve svých počátcích se streetwearové značky inspirovaly punkem a později hip hop kulturou. Značky jako Adidas nebo Kangol se k počínající hip hopové kultuře připojily v osmdesátých letech 20. století.

Značka Nike ovládla ulice svými teniskami na konci osmdesátých let, když se jí povedlo přetáhnout od Adidas basketbalovou hvězdu Michaela Jordana. Úspěch streatwear je hodně postavený na celebritách ze světa hip hopu a sportu.

Nakupujte kvalitní módu za skvělé ceny ve Vintage Cirkusu Rifky Kotlety.

Streetwear oblečení je stále populárnější také díky tomu, že je nesmírně pohodlné a v pohybu osvobozující. A kdo by to nechtěl. Streetwear styl se nenápadně prosazuje do mnoha sfér společenského života a vedle příznivců zmiňovaných subkultur oslovuje čím dál víc lidí. Už dávno je součástí přehlídek haute couture. Současná streetwear má na haute couture stále větší vliv.

Designéři jako Raf Simons, Demna Gvasalia, kreativní ředitel Vetements nebo Balenciaga měli velký vliv na vývoj streetwear i na podobu kolekcí dalších luxusních značek. Prosadili nové trendy, jako jsou robustní tenisky nebo oversized mikiny s kapucí. Alexander Wang vyvinul „luxusní sportovní oblečení“ ve své stejnojmenné značce.

Raf Simons. Ukázka z módní přehlídky AW18.

Raf Simons. Ukázka z módní přehlídky značky Raf Simons, která představila kolekci pánské módy na podzim a zimu 2018. Zdroj: Rafsimons.com

Streetwear je jedním z nejinkluzivnějších stylů v módě, protože je genderově neutrální a často jej vyrábějí lidé z mnoha různých etnik a původů. Způsob, jakým se oblékáme, je součástí toho, jak komunikujeme s okolním světem.

Tím, co máme na sobě svému okolí sdělujeme, zda jsme úletáři nebo staré konzervy, jak moc si zakládáme na vlastním zevnějšku, jestli nás zajímají značky a které, jakým aktivitám se věnujeme, se kterými trendy a styly souzníme.

Jako respektovaný styl oblékání je tu treetwear od konce devadesátých let 20. století. Jeho počátky souvisejí s hip hopovou módou v New Yorku a oblékáním surfařské komunity v Kalifornii.

Móda ulice kombinuje prvky sportovního oblečení, punku, skateboardingu, japonské street fashion a gangsta rapu. Zrod streetwear stylu se datuje k přelomu sedmdesátých a osmdesátých let 20. století do New Yorku a Los Angeles.

Streatwear značky

Mezi první streetwear značky můžeme zařadit Schott NYC, Dr. Martens, Kangol, Fila, Adidas, Carhartt a Shawn Stussy. Populární byly boty od Timberland Company nebo Nike.

Na glamourcabaretu jsme přestavili streetwear značku, která určitě stojí za povšimnutí Roaringwild, skvělý urban street style z Šen-čenu.

V roce 2000 se s příchodem „bling“ kultury v hip-hopových videích a filmech objevily zavedené luxusní značky jako je Hermes, Gucci, Burberry nebo Fendi. Nejoblíbenější boty té doby byly Nike Air Force 1, zvěčněné v písni od Nelly. Pak se výrobci luxusní módy začali dávat dohromady se streetwearovými značkami. Vznikaly limitované edice známé jako „drops“.

Prodejci využívají influencery na sociálních sítích a limitovaný počet produktů jako skvělý marketingový nástroj. Vytvářející pocit exkluzivity podpořený limitovanou a/nebo sběratelskou edicí kusů značkových tenisek, triček nebo mikin. Sběratelé jsou ochotni za produkty z limitovaných edicí platit vysoké ceny.

V roce 2010 byly některé streetwear značky žádané stejně jako ty high-end luxury. Stüssy, Supreme nebo A Bathing Ape spolupracovali na vysoce ceněných limitovaných edicích s luxusními značkami. Vznikly tak kolekce Supreme x Louis Vuitton, Fila x Fendi, A Bathing Ape x Commes des Garcons, Stussy x Dior.

Originální streetwear sukně POIS

Balonová mini sukně POIS z Vintage obchodu Rifky Kotlety je krásná a originální. Made in Italy. Stojí víc, protože jde o unikát, který jen tak někde nekoupíte.

nadherna-balonkova-sukne-pois

Balonová mini sukně POIS. Stojí 900 Kč** + poštovné, velikost S.

Hypebeast komunita

Hypebeasts jsou lidé, kteří nakupují oblečení a doplňky, aby jím zapůsobili na ostatní. Hypebeast je hovorový termín, který byl zpočátku jen hanlivý, konkrétně označoval konzumenta prominentních značek s nedostatkem autenticity, který slepě sleduje trendy.

Pak si termín nepřivlastnil hongkongský novinář a obchodník Kevin Ma a začal ho používat jako název úspěšného módního blogu Hypebeast.com.

I poté, co se Maův web stal světoznámým, měl termín hypebeast v USA stále negativní konotaci. Ve Spojeném království je hypebeast pejorativum pro hipstera, který kupuje pouze nejnovější produkty streetwear značek a napodobuje mainstreamové celebrity jako je Kanye West.

Řada lidí se jako hypebeasts označuje a bere to jako projev své náklonnosti ke značkovému streatwear oblečení, ikonickým kabelkám a teniskám. Hypebeasts se oblékají do prominentních značek, oblečení je pokryté jmény značek a velkými logy.

Hypebeasts obvykle nosí několik různých značek najednou, dávají tak ostatním na odiv své bohatství a znalost moderních a oblíbených trendů.

Tenisky sneakers a sneakerhead komunita

Tenisky jsou se streetwear úzce spjaty od konce sedmdesátých let 20. století let. Koncem osmdesátých let se sběr tenisek stal významnou součástí streetwearové subkultury, z velké části díky slavným botám basketbalisty Michaela Jordana.

Streetwear je spjatý se sneakerhead komunitou, která dostala název podle své záliby v teniskách sneakers. Tito lidé si za nemalé peníze kupují obuv a oblečení známých streetwearových i jiných značek. O streetwear se intenzivně zajímají a sledují nejnovější trendy a dění v této oblasti.

sneakers-stussy-x-nike-airforce-one

Nike x Stüssy Air Force 1 Mid. Zdroj: Highsnobiety.

Online magazín Highsnobiety

Highsnobiety rozjel už během studií Švýcar David Fischer. Díky jeho vášni k streatwear módě z něj brzy vyrostla streetwearová ikona. David Fisher mimo jiné řekl: „Umíme měnit příběhy v produkty a produkty v příběhy.“ Jeho blog blog postupem let vyrostl ve velkou mediální značku se zaměřením na streetwear.

Teď magazín prodal módnímu obrovi Zalando. Obě firmy ale budou dál fungovat samostatně a budou si vyměňovat klíčové know-how pro další růst. Highsnobiety bude Zalandu sloužit jako strategický konzultant v oblasti streetwearu, kterému se eshop čím dál víc věnuje.

Ze známých streetwear médií můžeme zmínit ještě hongkongský Hypebeast a německé Highsnobiety. Oba weby představují nejnovější trendy a produkty a dávají možnost si je hned koupit.

Vliv pandemie na oblíbenost streatwear

Pokud jde o módu, pandemie posílila a urychlila nástup neformálního a pohodlného oblečení v běžném životě. Splývání hranic mezi prací a volným časem však vedlo k ústupu formálního oblečení už dřív.

Už před pandemií tu byl trend athleisure, který vychází z „athletic“ a „leisure” a v praxi znamená kombinování formálních nebo outfitů s prvky sportovního stylu. Sneakers, sportovní oblečení a streetwear se staly součástí haute couture dlouho před Covidem. Normcore byl už v roce 2013 výrazem vzdoru proti trendům.

Během pandemie logicky došlo k propadům v prodeji společenského a formálního oblečení, naopak prodeje outdoorových a sportovních značek rostly. Tepláky se staly módním hitem, i když pro mnohé obtížně skousnutelný.

I většině kancelářských profesí zůstane trvalou normou a ke kravatám a kostýmkům se nejspíš nevrátí ani sektory, kde to dříve bylo nezbytné. Tento trend potvrzuje i rozsáhlá zpráva o stavu současné módy od agentury McKinsey, která zmiňuje trvalý ústup od formálního kancelářského oblečení.

Pohodlné sportovní a volnočasové oblečení se stále dobře prodává, ale vedle něj znovu roste i sektor společenských oděvů pro svatby, oslavy a další podobné akce. S ústupem pandemie vynořily dva protichůdné trendy – dressing down aneb hurá do tepláků a dressing up a potřeba házet se do gala.

streatwear-hip-hop-masicni-sperky

Hip hop stál u zrodu streatwear. Robustní okázalé šperky a značkové kšiltovky k němu také patří.

Konec fixních dresskódů

Ačkoliv móda byla vždy prostředkem k sebevyjádření, současně ji svazovala řada norem a pravidel. Normy v oblékání se pomalu začaly rozvolňovat po první světové válce a poslední ranou pro fixní dresskódy byla právě pandemie.

Dalším z důsledků pandemie je totiž i trvalá změna v tom, kde se vlastně pohybujeme a co je pro nás „veřejný prostor“. Stále méně se oblékáme na ulici nebo do kanceláře a místo toho se v novém outfitu fotíme na Instagram. Módní fanoušci také často napodobují konkrétní outfity oblíbených celebrit a influencerů.

Celebrity, které nosí streatwer

Celebrity k teplákům nosí sneakersky i lodičky na vysokém podpatku. Streatwear často kombinují s extrémně drahými luxusními kabelkami a okázalými šperky. Tepláky nosí Emily Ratajkowski, Jennifer Lopez, Pia Mia, Kim Kardashian, Hailey Bieber, Gigi Hadid, Kendall Jenner, Paris Hilton, Madona, Chiara Ferragni, Federico Lucia, Katie Holmes, Alessandra Ambrosio a plno dalších.

Mohlo by vás zajímat