Značka Adidas investuje do vývoje udržitelných materiálů

31. 3. 2021 0:33, Noemi Chomski

Udržitelné materiály pro módní značky brzy budou zásadní marketingovou výhodou u těch nejlukrativnějších cílových skupin. Z toho důvodu a snad také proto, aby odlehčil těžce zkoušené planetě Zemi, vyrábí Adidas už šestým rokem část svých tenisek z recyklovaného plastu. Německá firma z tohoto materiálu v roce 2020 vyrobila 15 milionů párů bot.

Současně Adidas pracuje na udržitelné obuvi z hub, respective mycelia. Tímto alternativním ekologickým materiálem chce nahradit zvířecí kůži. Kdy se v nabídce produktů značky objeví první boty s umělou kůží z hub zatím není známo.

Materiál MYLO™ od společnosti Bolt Threads. Zdroj: Bolt Threads

Nový materiál z mycelinu by měl nahradit klasickou kůži. Na vývoji materiálu a výrobním postupu pracuje Adidas společně s firmou Bolt Threads, která už má registrovaný materiál MYLO™, což je udržitelná alternativa kůže, vyráběná z rychle rostoucích hub, tedy ze snadno obnovitelného zdroje. MYLO™ je navíc mimořádně pevný a odolný materiál. Do společnosti Bolt Threads vedle značky Adidas investovala také Stella McCartney.

Materiál MYLO™ od společnosti Bolt Threads vypadá jako kůže a je vyroben z mycelia . Zdroj: Bolt Threads

Umělá kůže a výrobky z mycelia nejsou úplnou novinkou, začalo se o nich psát už v roce 2016. Boty nebo kabelky z mycelia vyrábějí některé start-upy a svou první cestovní tašku z mycelia nedávno představila francouzská high-end-luxury značka Hermés.

Mycelium se v přírodě běžně vyskytuje a k růstu nepotřebuje žídné speciální podmínky, pěstovat ho lze téměř kdekoliv s minimálními náklady. Imitaci kravské kůže z mycelia lze vypěstovat přibližně za tři týdny. Jde skutečně o udržitelný a ekologický materiál, který dokonce zachytává oxid uhličitý. Výhodou Mycelia je i to, že je tvárné a materiály, které se z něj vyrábí, mohou mít různou tloušťkou a libovolnou texturu.

Materiál MYLO™ od společnosti Bolt Threads. Zdroj: Bolt Threads

V roce 2020 zahájil Adidas prodej veganské verze oblíbených kožených tenisek Stan Smith a závazal se, že své produkty postupně zcela zbaví zvířecí kůže. Už v roce 2015 přišla značka s teniskami, které byly vyrobené z plastového odpadu posbíraného na plážích nebo vyloveného z oceánu v přímořských oblastech. Na projektu pracoval Adidas společně s organizací Parley For The Oceans.

Zelený marketing a udržitelnost

O udržitelné módě, udržitelných textilních materiálech a ekologičtějších výrobních procesech se dnes v oděvním průmyslu hodně mluví. Vědci dělají velké pokroky ve vývoji nových materiálů a silné nadnárodní firmy, včetně značky Adidas, investují do vývoje inovativních materiálů své prostředky. Dělají to proto, že se jim takové investice (stejně jako emotivní zelená prohlášení) v blízké budoucnosti zúročí.

České obchody s udržitelnou módou