Výzkumná agentura STEM vypracovala průzkum na téma udržitelnosti v oblasti módy. Z něj vyplývá, že až 56 % lidí ve věku od 18 do 29 let nakupuje vedle nového oblečení, také zboží z druhé ruky v second handech a vintage shopech. Jen 3 % mladých nakupuje výhradně v sekáčích nebo na Vinted a podobně.
Věcmi z druhé ruky však nepohrsne ani starší generace, a to především díky jeho nižší ceně. Nejvíce sekáčům holduje mladší generace a lidé do 44 let.
Výzkum se zabýval vztahem respondentů k udržitelnosti v oblasti módy, zjišťoval, jak velkou roli hraje cena, vzhled a materiál, ze kterého je oblečení ušito.
V souvislosti s tím mapoval také vztah Čechů k nakupování v second handech. Ukázalo se, že více než polovina Čechů s oblibou nakupuje použité oblečení. Menší zájem o oblečení z druhé ruky mají muži. Podle agentury STEM do secondhandu občas zajde 39 % respondentů.
Kvalitní a stylové věci z druhé ruky nakoupíte ve Vintage Cirkusu Rifky Kotlety.
Důvody, proč Češi nakupují oblečení z druhé ruky
- 85 % respondentů uvádí jako hlavní důvod nižší cenu.
- 22 % respondentů uvádí jako důvod ochranu životního prostředí.
- 35 % respondentů na nakupování v second handech oceňuje možnost získat originální oblečení, které není součástí běžné nabídky.
- 23 % respondentů má z nákupu zboží z druhé ruky lepší pocit.
- 15 % respondentů nechce podporovat nadnárodní fast fashion řetězce.
- 7 % respondentů oceňuje vyšší kvalitu a výdrž oblečení ze second handu.
Oblíbený 1981 Second Hand v pražských Nuslích
Důvody proč Češi v secondhandech nenakupují
Průzkum agentury STEM se zaměřil také na důvody proč Češi v secondhandech nenakupují.
- Někteří lidé to považují za nehygienické, vadí jim pocit, že oblečení už někdo nosil,
- jiní nenacházejí kvalitu, kterou u oblečení a doplňků požadují,
- další s nakupováním v second handu nemají zkušenost a nevědí, jak na to,
- části vadí nepředvídatelnost sortimentu, nechtějí oblečením prohrabovat a věnovat čas shánění věcí, které právě potřebují.
Nejčastější důvod, proč lidé nechodí do sekáče, je představa, že mít na sobě oblečení, které už někdo nosil, není hygienické. Vadí to 47 % respondentů. Druhý nejčastější důvod, proč lidé nenakupují oblečení z druhé ruky, je neznalost prostředí second handů. Bariérou je u nich to, že v second handu nikdy nebyli a netuší, jak se tam nakupuje.
O výzkumu
Agentura STEM výzkum vypracovala průzkum pro neziskovou organizaci Klub svobodných matek. Sběr dat probíhal od 13. do 30. května 2022. Zapojilo se do něj 1.249 lidí starších 18 let. Respondenti byli vybráni na základě kvótního výběru s reprezentativním zastoupením v obcích různé velikosti, ve všech krajích ČR, v různých skupinách podle pohlaví, věku a vzdělání.
Mladší lidé nakupují módu častěji než ti dříve narození. V průměru:
- 70 % Čechů uvádí, že oblečení nakupuje méně často než jednou za měsíc.
- 20 % Čechů nakupuje oblečení zhruba jednou za měsíc.
- 2 % Čechů uvádí, že nakupuje každý týden.
Většina Čechů nakupuje v second handech kvůli nízké ceně a agentura STEM zjišťoval také to, kolik jsou lidé ochotni za jeden kus oblečení z druhé ruky zaplatit.
- 45 % respondentů za kus oblečení ze second handu zaplatí maximálně 200 Kč.
- 19 % respondentů za kus oblečení ze second handu zaplatí maximálně 100 Kč.
- 7 % respondentů za kus oblečení ze second handu utratí více než 500 Kč.