Kabaret Fledermaus (Netopýr) byl otevřen ve sklepě domu v ulici Kärntnerstrasse ve Vídni v roce 1907.
Majitelem slavného Kabaretu Fledermaus byl Fritz Waerndorfer, spoluzakladatel a finanční ředitel Wiener Werkstätte (Vídeňské umělecké dílny. Waerndorfer byl také textilní průmyslník a spoluvlastník impéria Baumwollspinnerei Waerndorfer–Benedict–Mautner se sídlem v Náchodě.
Prostor a vybavení proslulého vídeňského podniku vytvořil architekt a designér Josef Hoffman, ikona vídeňské secese a modernismu. Waerndorfer se s Hoffmann dobře znal, Wiener Werkstätte totiž zakládali společně.
I když Fledermaus nepatří mezi největší a nejkomplexnější Hoffmannovy realizace, křesla, židle, stoly a taburety z ohýbaného dřeva, která pro kabaret navrhl, jsou dodnes velmi ceněna.
Hoffmann dostal za úkol vytvořit ve sklepě domu diskrétní, ale zároveň noblesní prostory divadla a kabaretu. Hoffmann pro kabaret Fledermaus navrhoval veškerý nábytek, kuchyň, šatny, toalety, jeviště a dokonce i kostýmy a plakáty.
Jednoduchý černobílý interiér ostře kontrastoval s veselými a výrazně barevnými keramickými obklady stěn z dílny Michael Powolny & BertholdLöffler.
Dodnes jsou ceněny Hoffmannovy návrhy křesel, židlí, taburetů a stolů, při nichž plně využil konstrukčních možností, které poskytovala technologie ohýbání dřeva.
Hoffmannovi se podařilo vymyslet vzdušný, odlehčený a relativně levný nábytek, který byl založen pouze na základních geometrických tvarech a subtilních přímkách. Jediným zdobným motivem byly drobné kuličky, které však zároveň sloužily jako výztuhy spojů.
Nezaměnitelný Hoffmannův rukopis byl navíc podtržen jeho oblíbenou barevnou kombinací, kdy u černého nábytku byly kuličky natřeny bíle a u bílého černě.
Tento nábytek začala vyrábět firma Jacob & Josef Kohn a později i slavná Gebrüder Thonet. Kolekce inspirované původními Hoffmannovými návrhy se s úspěchem prodávají dodnes.
Další novinkou, kterou zde uplatnil, bylo uspořádání vstupního prostoru, kam umístil tzv. americký bar.
Obojí, kabaret i bar, si brzy získaly takovou popularitu. Dokonce sem přesídlil i proslulý literární a umělecký kroužek z Café Central.
Kabaret Fledermaus navštěvovali Peter Altenberg, Karl Krause, koloman Moser a dalších výrazných vídeňských osobností.
Mimořádně živý literární a společenský život sem vábil i mnoho dalších návštěvníků, a tak se Kabaret Fledermaus stal jedním z nepřehlédnutelných symbolů předválečné Vídně.
Popularita Kabaretu Fledermaus a dění kolem něj pohltilo Waerndorfera natolik, že se přestal věnovat řízení Wiener Werkstätte. Dílny tehdy opustili také KolomanMoser a Otto Czeschka.
Waerndorfera pak nahradil bohatý podnikatel v cukrovarnictví, majitel významného olomouckého bankovního domu, vlivný politik a člen panské sněmovny Otto Primavesi.
Loos American Bar
Zvláštní shodou okolností vznikl v boční uličce Kärntner Durchgang, v těsné blízkosti Kabaretu Fledermaus, slavný Americký bar kontroverzního architekta a umělce Adolfa Loose.
Loos byl Hoffmannův krajan a bývalý spolužák, se kterým se snad v ničem neshodl, se spolu prakticky neustále přeli.
Adolf Loos navrhl nyní památkově chráněný bar v roce 1908 po prodlouženém pobytu v Americe. Společně s Loos American Barem představil svůj revoluční koncept.
Jedinečnou atmosféru Loos baru vytváří interiér ze dřeva, skla, mosazi a onyxu. S rozlohou 27 metrů čtverečních je to nejmenší bar ve Vídni. Za posledních 115 let jeho existence se tu vystřídalo mnoho zajímavých hostů.
Dnes ho navštěvují hipsteři, právníci, celebrity i domovníci. Nekonečná zrcadla způsobují, že místnost vypadá větší.
Adolf Loos, Hoffmannův krajan, bývalý spolužák a v mnoha směrech antipod.
Hoffmann si dle svých vlastních slov Loose vážil, i když s ním v mnohém nesouhlasil. Loos se naopak o Hoffmannovi vyjadřoval pohrdavě. Jeho současníci za tím spatřovali spíše uraženou ješitnost a závist.
Loos se nesnášel s Waerndorferem a měl tak zavřené dveře do Wiener Werkstätte. Loos žil svůj soukromý i pracovní život veřejně. Kvůli své konfliktní povaze a šokujícím detailům z osobního života, se k němu stavěly nepřátelsky i oficiální místa a instituce.
K vážné a vlastně definitivní roztržce mezi nimi došlo roku 1909, kdy Loos začal pracovat na zakázce pro firmu Goldman & Salatsch na Michalském náměstí a napsal svůj slavný text Ornament a zločin.
Hoffmann byl k ostrým Loosovým výpadům zdrženlivý a odmítal na ně reagovat jinak než:
„My, co jsme bývali v Café Central pečení vaření, jsme jeho útoky nebrali příliš vážně. Loos, který měl to štěstí, že získal mnoho zkušeností na cestách do Londýna a Ameriky, nám imponoval tím, že znal svět.“
1913 - konec Kabaretu Fledermaus
Kabaret Fledermaus zavřel své dveře v roce 1913 kvůli finančním potížím a dochovalo se jen několik záznamů, které ukazují, jak tento oslnivý klub mohl vypadat.
Existují pouhé tři dochované fotografie interiéru, pak pohlednice od Wiener Werkstätte a skici půdorysů a náčrtů fasády od Le Corbusiera z roku 1907, kdy byl během svého pobytu ve Vídni v úzkém kontaktu s Hoffmannem.
S tak omezenými vizuálními zdroji bylo oživení kabaretu Fledermaus v našem galerijním prostoru pro výstavu Into the Night vždy považováno za výzvu. Mluvili jsme s týmem z Vysoké školy uměleckoprůmyslové ve Vídni, abychom se dozvěděli více o tom, jak přenesli živý kabaret Fledermaus z pohlednice do reality.