Harper's BAZAAR, časopis s dlouhou historií, který stojí za to číst

1. 3. 2023 8:53, Noemi Chomski

Harper's Bazaar je módní a lifestyle časopis, který nepíše jen o vlasech a nehtech, ale také o kultuře, umění, designu, podnikání a cestování.

O typických tématech, která oslovují ženy, jako je péče o zevnějšek, móda, vztahy nebo celebrity, píše sofistikovaným způsobem. Čtenářky neobtěžují ani otřepaná sdělení v nevzhledných reklamách masových značek.

Za dobrou úroveň časopisu vděčíme šéfreaktorce Noře Grundové a lidem, které si k sobě do týmu vybrala. Jmenujme aspoň zástupkyni šéfredaktorky Veroniku Scattergood.

Nora Grundová je inteligentní žena s inspirujícím životním nadhledem. Vystudovala anglistiku a sinologii. Začínala jako herečka a zpěvačka. Její editorialy v Harper's Bazaaru by klidně mohly vyjít knižně. Post šéfredaktorky zastává od května 2018 a ke svému jmenování uvedla:

„Mým cílem je, aby se Harper’s Bazaar stal inspirativním časopisem provázejícím inteligentní ženy, které už vědí, co chtějí. A to ve světě offline i online.“

nora-grundova-harpers-bazaar

Šéfredaktorka časopisu Harper's Bazaar Nora Grundová. Zdroj: Bauer Media

Historie Harper's Bazaaru

byl založen v roce 1867 v New Yorku. V té době měl dost vzhled odlišný od toho, jak vypadá dnes. Původní design byl jednoduchý a elegantní a časopis se soustředil převážně na módu a životní styl.

První vydání bylo publikováno jen na čtyřech stranách. Bylo plné textů o nejnovějších módních trendech, objevech a kulturních událostech. Obsahovalo také několik kreslených ilustrací a inzerátů na různé kosmetické produkty, parfémy, spodní prádlo a podobně.

Více o historii Harper's Bazaaru si můžete přečíst v článku ke 150 výročí založení časopisu v roce 2016 150 Years of Harper's Bazaar.

prvni-vydani-casopisu-harpers-bazar-1867

První vydání módního a lifestyle časopisu Harper's Bazaar z roku 1867. Zdroj: Harpersbazaar.com

Design časopisu se v průběhu let měnil, ale vždy držel svůj elegentní a sofistikovaný styl. V 60. letech 20. století byl Harper's Bazaar jedním z prvních módních časopisů, který začal používat fotografie na obálce a v editoriálech. Změnil tak způsob, jakým se móda do té doby prezentovala a propagovala.

Témata, o kterých Harper's Bazaar píše

Harper's Bazaar je známý svými články o módních trendech, stylu, kráse, kultuře, designu umění, stejně jako pro své módní fotografie a editoriály. V české verzi vychází pravidelně Esej Daniely Pešťové.

Narozdíl od jiných módních magazínů, publikuje také články o důležitých tématech jako jsou lidská práva, feminismus, ochrana životního prostředí nebo psychologie.

harpers-bazaar-miuccia-prada

Rozhovor s Miucciou Pradou v březenovém vydání časopisu Harper's Bazaar, rok 2023. Zdroj: GC

Rozhovor s Miucciou Pradou

V únorovém vydání časopisu Harper's Bazaar vyšel rozhovor redaktorky Rachel Tashjian s nejvlivnější osobností současné módy Miucciou Pradou. Fotografoval ji Tyler Mitchell. Dozvěděli jsme se například, jak se dělá trend a jak dokáže vytvořit oblečení, které se stává součásti pkultury:

,,Protože mě zajímá móda. Ne styl nebo co se prodává. Ne produkty. Ne co se libi celebritám, ale skutečná móda se všemi svými vrtochy, protiklady a možnostmi. Jakmile jednou někdo něco vytvoří, všichni začnou dělat totéž. Pak vidíte ty samé věci jen s jinými logy: ty samé boty, ty samé kabelky. Tak se vydělávají peníze, tak se netvoří trendy. U Prady a u Miu Miu ještě více věříme v módu. Móda je moje práce.

Vytváření trendů je na tom to zajímavé, jinak jen šijete oblečení. Když věříte v módu a nakonec vytvoříte i trend, je to proto, że dává lidem smysl, že jste na ně napojení. Nikdy nepřemýšlím nad tím, co lidé chtějí, nikdy, nikdy.

I když nemám Tik Tok, zajímá mě kultura a kultura mladých obecně. Pracuji také se spoustou mladých lidí tady ve Fondazione Prada. Jsem neustále s mladšími lidmi, protože jsem zvědavá, a nakonec to, co dělám, rezonuje s těmito lidmi, protože jsem na ně napojená. Musíte mít zájem o budoucnost. A ta patří mladým lidem. To je klíč ke všemu."

Kdo jsou čtenářky Harper's Bazaaru

Čtenářky české mutace Harper's Bazaaru jsou především vzdělanější ženy, které se zajímají o design, módu, krásu a kulturu. Na stránkách mediální skupiny MAFRA, která časopis vydává, uvádí, že cílovou skupinou jsou ženy ve věku 25 až 45 let s vyššími příjmy.

Harper's Bazaar prezentují jako "nejprestižnější a nejdéle vydávaný časopis o módě a životním stylu na světě. Ač je v DNA časopisu móda a módní trendy, a proto vybírá to nejlepší a podstatné ze světa krásy a luxusu, píše pravidelně také o tom, jak žít moudrý a spokojený život a jak si udržet kvalitní vztahy v rodině i v kariéře".

Magazín čte přibližně 80.000 českých žen.Čtenost české mutace časopisu Harper's Bazaar měří Media Projekt, výzkum čtenosti tisku, který realizují výzkumné agentury STEMMARK a MEDIAN.

Čtenost anglické verze časopisu je 2.728.000. Průměrný věk čtenářek je 41 let a průměrný roční příjem jejich domácnosti činí 198.000 dolarů.

Harpersbazaar.com navštíví měsíčně 12.564.000 uživatelů, kterým je v průměru 45 let a průměrný roční příjem jejich domácností je 102.000 dolarů.

Cena inzerce v časopise Harper's Bazaar

Jedna stránka v časopise měří 20 x 27 centimetrů a podle ceníku stojí 305.000 Kč. Ve skutečnosti je však cena mnohem nižší, do 100.000 Kč. 70% slevy nejsou ničím mimořádným.

Anglické verze časopisu se každý měsíc prodá téměř milion kusů. Ceníková cena jedné celostrany inzerce je 192.000 dolarů, což je v přepočtu podle aktuálního kurzu 4.300.800 Kč. Slevy i tady nějaké budou.

harpers-bazaar-titulka-brezen-2023

Česká verze časopisu Harper's Bazaar, módní číslo, březen 2023. Zdroj: GC

V průběhu své existence se Harper's Bazaar stal jedním z nejvýznamnějších módních časopisů na světě a stal se inspirací pro mnoho módních návrhářů, fotografů a redaktorů. Jeho slavní editoři zahrnují Carmel Snow, Diana Vreeland, Liz Tilberis a Glenda Bailey.

V posledních letech se Harper's Bazaar snaží přizpůsobit rychle se měnícímu trhu tiskovin a zahrnuje více digitálního obsahu a spolupracuje s influencery a celebritami, aby udržel svou popularitu.

Spolupráce s módními influencerkami

Harper's Bazaar spolupracuje s mnoha influencery a celebritami, aby udržel svou popularitu a oslovil nové publikum. Jsou to například:

  • Chiara Ferragni - Italská módní blogerka a influencerka, která spolupracovala s Harper's Bazaar na mnoha projektech a je často zmiňována v rámci módních trendů.
  • Olivia Palermo - Americká influencerka a módní ikona, která spolupracovala s Harper's Bazaar na mnoha módních editořiálech a projektech.
  • Kendall Jenner - Americká modelka a celebrita, která se často objevuje v magazínu a spolupracovala s Harper's Bazaar na několika módních editořiálech a projektech.
  • Gigi Hadid - Americká modelka, která se často objevuje v časopise a spolupracovala s Harper's Bazaar na mnoha módních editořiálech a projektech.
  • Alexa Chung - Britská módní ikona a televizní osobnost, která spolupracovala s Harper's Bazaar na několika módních projektech a psala pro magazín sloupky o módě a životním stylu.
  • Hailey Bieber - Hailey Bieber je americká modelka, televizní osobnost a influencerka. Má velký vliv na sociálních sítích, kde má miliony sledujících. Jen na Instagramu ji sleduje 50,6 milionů uživatelů
  • Caroline de Maigret - Francouzská modelka a autorka, která spolupracovala s Harper's Bazaar na několika módních editořiálech a projektech a také psala pro magazín o módě a kultuře.

Spolupráce s influencery a celebritami pomáhají časopisu Harper's Bazaar udržet si pozici jednoho z nejvýznamnějších módních magazínů na světě a oslovovat stále nové publikum.

harpers-bazaar-titulka-leden-2023

Česká verze časopisu Harper's Bazaar, leden 2023. Zdroj: GC

Nejvýznamnější autoři a přispěvatelé Harper's Bazaaru

Harper's Bazaar má dlouhou tradici spolupráce s některými z nejvýznamnějších autorů, novinářů, spisovatelů a publicistů na světě. Mezi nejlepší a nejznámější autory, kteří pro Harper's Bazaar psali a stále píší, patří:

  • Chimamanda Ngozi Adichie - nigerijská spisovatelka a feministická aktivistka, která psala pro Harper's Bazaar již od roku 2017, zaměřuje na feminismus, rasovou rovnost a kulturní otázky.
  • Roxane Gay - americká spisovatelka a aktivistka, jejíž eseje a sloupky se objevují v Harper's Bazaar od roku 2016, její eseje a sloupky se často zabývají otázkami sexuality, genderu a sociální spravedlnosti.
  • Rachel Syme - novinářka a kritička, která se zaměřuje na umění, kulturu a módu. Její práce se objevují v mnoha publikacích, včetně Harper's Bazaar.
  • Scaachi Koul - kanadská novinářka a spisovatelka, jejíž eseje a reportáže se často zaměřují na téma identity, feminismu a multikulturalismu.
  • Laura Lippman - americká spisovatelka kriminálních románů, která také píše pro Harper's Bazaar a její práce se často zaměřuje na téma genderu a sexuality.
  • Sarah Mower - britská módní novinářka, která je jedním z nejvýznamnějších kritiků módy dneška a pravidelně přispívá do Harper's Bazaar.
  • Tyler McCall - novinář a redaktor, který se specializuje na módu a beauty. Je šéfredaktorem online magazínu Fashionista a také přispívá do Harper's Bazaar.
  • Diana Vreeland - legendární módní redaktorka, která pracovala pro Harper's Bazaar v 30. a 40. letech a později se stala šéfredaktorkou konkurenčního Vogue.
  • Truman Capote - americký spisovatel a novinář, který psal pro Harper's Bazaar v 50. a 60. letech a jeho práce byla často kritická a provokativní.
  • Joan Didion - americká spisovatelka a novinářka, která psala pro Harper's Bazaar v 60. a 70. letech a její eseje a reportáže se často zaměřovaly na ženskou roli v kultuře.
  • Fran Lebowitz - americká spisovatelka a humoristka, která psala pro Harper's Bazaar v 80. a 90. letech a její sloupky a eseje byly plné sarkasmu a vtipu.

harpers-bazaar-priloha-rok-1867

Příloha prvního vydání módního a lifestyle časopisu Harper's Bazaar z roku 1867. Zdroj: Instagram.com

Tyto a mnoho dalších autorů z různých oblastí umění, literatury, novinařiny a kultury přispívají k bohaté a rozmanité nabídce obsahu, kterou Harper's Bazaar nabízí svým čtenářům.

Které další lifestylové časopisy jsou v Česku populární

Každý měsíc čte poslední vydání některého lifestylového titulu pro ženy 20 % českých žen. Níže jsou magazíny pro ženy věnované módě a životnímu a jejich čtenost na vydání v tisících čtenářů:

  • Žena a život - 237.000 čtenářů měsíčně
  • Svět ženy - 188.000 čtenářů měsíčně
  • Marianne - 177.000 čtenářů měsíčně
  • Kreativ Praktická žena - 151.000 čtenářů měsíčně
  • Cosmopolitan - 116.000 čtenářů měsíčně
  • Glanc - 114.000 čtenářů měsíčně
  • Elle - 98.000 čtenářů měsíčně
  • Burda style - 80.000 čtenářů měsíčně
  • Harper´s Bazaar - 80.000 čtenářů měsíčně
  • Vogue - 78.000 čtenářů měsíčně

Mohlo by vás zajímat